Die Standing Up
De verhaalstructuur van deze film, met haar verrassende wendingen en combinatie van archiefbeelden, interview en observerende cinema, confronteert de kijker met zijn eigen vooroordelen. De gehandicapte activiste Irina Layevska wordt geportretteerd in haar dagelijkse leven, samen met haar levenspartner Nelyda. Door middel van foto's en filmfragmenten uit het verleden kijken we terug op de jeugd van deze nu bijna vijftigjarige vrouw. Haar ouders waren militante communisten die in de jaren zestig actie voerden en hun kinderen een rigide communistische opvoeding gaven. Verder kampt Irina sinds haar vroege jeugd met een ernstige ziekte, die haar op jonge leeftijd in een rolstoel deed belanden. Inmiddels is ze ook blind, waardoor ze steeds meer afhankelijk is van haar partner Nelyda. Waarschijnlijk is in die jeugd vol tegenslag en discriminatie haar strijdbaarheid geboren. In de jaren tachtig raakte Irina betrokken bij de solidariteitsacties voor Cuba, waar ze zich ontwikkelde tot een gedreven leider vanuit het gedachtegoed van Ernesto 'Che' Guevara. Inmiddels wordt haar gezondheid steeds brozer en zijn de idealen van Che over de nieuwe socialistische mens nog altijd niet verwezenlijkt. Maar Irina's persoonlijke strijd tegen discriminatie en vooroordelen gaat onverminderd door.