Birth of a Nation
Gefascineerd door massapsychologie en indoctrinatie vertrok de Nederlandse filmmaker Daya Cahen opnieuw naar Rusland. In 2006 zocht ze daar al de kleinzoon van Josef Stalin op voor en in 2008 verkreeg ze zeldzame toestemming om dagenlang te filmen in een zomerkamp van Vladimir Poetins jeugdbeweging voor de film . is gefilmd in 'Cadet school nr 9', een Moskouse cadettenopleiding, uniek in de wereld, waar meisjes tussen de 11 en de 17 jaar leren hoe ze de ideale Russische patriot en de ideale vrouw moeten zijn. De maker laat niemand aan het woord, maar vertelt het verhaal door beelden tegenover elkaar te plaatsten. Twee, vier, zes beelden tegelijk vullen het scherm. Van meisjes die hun haar doen, koken, strijken, marcheren en wapens leren gebruiken. De beelden tonen verschillende aspecten van hun persoonlijkheid en stellen tegelijk de vraag hoezeer al die aspecten los van elkaar kunnen worden gezien. Terwijl tijdens het appèl de grote Russische natie wordt bezongen, dringt zich de tegenstelling op tussen militaristische indoctrinatie en kinderlijke onschuld. Betekent patriottisme het afzweren van elke vorm van zelfstandig denken en handelen? Weten deze meiden eigenlijk wel waar ze mee bezig zijn? Kan dat op die leeftijd?