The Cleaners
In juni 2012 won de extreemrechtse Griekse partij Gouden Dageraad uit het niets zeven procent van de stemmen in het parlement. Door de ernstige financiële crisis en stijgende werkloosheid zien steeds meer Grieken de ideeën van de nationalisten als een mogelijke oplossing voor hun problemen. De partij wordt regelmatig in verband gebracht met neonazisme en beschuldigd van het verheerlijken van Hitler. De film volgt zonder commentaar een aantal partijleden tijdens de voorverkiezingen in het centrum van Athene. In verontrustend en onverholen uiterst radicaal taalgebruik luchten de mannen hun hart over de zondebok voor hun ellende: de groeiende groep immigranten. Op terrassen en dorpspleintjes gaan ze de discussie aan met voor- en tegenstanders en aanschouwen met argusogen of grof commentaar de passerende migranten die met boodschappenwagentjes de straten afstruinen. Aan het terrastafeltje worden harde noten gekraakt over de rechten van buitenlanders, met krijt kalken ze 'Griekenland voor de Grieken' op het pleintje om zwervende illegalen te weren en ze delen foldertjes uit op de markt. Dat levert soms wel problemen op. Want hoe beoordeel je of iemand echt Grieks is als je alleen aan Grieken een pamflet wil uitdelen?