Prison for Profit
In 2001 werd de Mangaung-gevangenis in gebruik genomen, de eerste privaat gerunde penitentiaire inrichting van Zuid-Afrika. Als uitbater beloofde het beveiligingsbedrijf G4S, een Brits miljardenbedrijf, de meest humane behandeling en de beste faciliteiten voor drieduizend gevangenen, voor de laagste prijs uiteraard.
Getuigenissen van klokkenluiders en ex-gedetineerden en de bevindingen van onderzoeksjournalist Ruth Hopkins maken duidelijk wat privatisering van het gevangeniswezen eigenlijk betekent. Cipiers worden onderbetaald, overbelast en vrezen dagelijks for hun leven. Gevangenen worden gezien als melkkoe, waardoor rehabilitatie zeker geen prioriteit is. Prison for Profit toont aan wat er gebeurt als een overheidstaak zoals detentie wordt uitbesteed aan machtige internationale bedrijven. Welke negatieve gevolgen gaat dit hebben voor de samenleving?