Domestic Violence 2
Regisseur Frederick Wiseman is een meester van de direct cinema, een documentairestroming waarin de crew zich zo terughoudend mogelijk opstelt, als een 'vlieg op de muur'. Ook DOMESTIC VIOLENCE 2 kent de typerende lange opnamen zonder voice-over, interviews of muziek. De rechtbankzaken over huiselijk geweld in Tampa, Florida, worden zo onopvallend mogelijk gefilmd, met slechts af en toe een close-up van een rechter, verdachte of getuige. Wiseman, die in DOMESTIC VIOLENCE al de politie en een opvangplek in Tampa portretteerde, begint zijn film met de arrestatie van een vrouw, aan wie door de agenten geduldig wordt uitgelegd dat haar gekrab dankzij een nieuwe wet onder huiselijk geweld valt en dat er dan altijd wordt gearresteerd. Vervolgens toont hij de massale voorgeleiding van verdachten in de rechtbank, waar een uiterst serieuze rechter de gevallen afhamert.