[Posthuman Wombs]
Toen kunstenaar Anna Fries zelf in verwachting was, bleek die zich nauwelijks te herkennen in het stereotiepe beeld van de zwangere: een blozende vrouw die haar buik vasthoudt en gelukzalig in de verte staart. Dat beeld laat weinig ruimte voor zwangeren die zich niet als vrouw identificeren en voor het besef dat het dragen van een kind ook een fysiek zwaar en uiterst vervreemdend proces kan zijn. Hoog tijd om zwangerschap te de-romantiseren en de-feminiseren dus.
Deze interactieve installatie dompelt je onder in een kleurrijke virtuele baarmoeder, die als gastheer (m/v) dient voor een beeld- en begripsverruimende trip. Anna Fries en geluidskunstenaar Malu Peeters brengen allerlei fysieke mogelijkheden voor zwangerschappen in kaart, en beperken zich daarbij niet tot jonge blozende vrouwen. [Posthuman Wombs] maakt deel uit van een groter, langlopend project van Fries en Peeters, waarin zwangere lichamen op een niet-normatieve manier verkend worden middels een combinatie van vr en live performances.