The Ridge
De zuidwand van de berg Annapurna, in het Nepalese deel van de Himalaya, staat onder bergbeklimmers bekend als de gevaarlijkste beklimming ter wereld. Voordat de top op ruim 8.000 meter boven zeeniveau bereikt kan worden, moet een ruim zeven kilometer lange bergkam op zo'n 7.500 meter hoogte worden overgestoken. Een schier onmogelijke opgave, zeker voor de 'pure' klimmers, die zonder zuurstoftanks de ijle lucht in gaan. Het is op die bergkam dat de ervaren Spaanse klimmer Iñaki Ochoa de Olza in 2008 dodelijk ziek wordt. Zijn metgezel Horia Colibasanu slaat alarm, en vanuit het basiskamp wordt een unieke en levensgevaarlijke reddingsoperatie op touw gezet waar uiteindelijk twaalf klimmers bij betrokken zijn. Ze komen van over de hele wereld: van Zwitserland tot Kazachstan en van Amerika tot Rusland. Deze spannende, fraai vormgegeven documentaire reist de wereld over om de twaalf aan het woord te laten. Elk in hun eigen omgeving vertellen ze hun verhaal, geïllustreerd met videobeelden en foto's. Ze vertellen over de reddingsoperatie, maar ook over hun beweegredenen als klimmers: waarom zetten zij hun levens op het spel om toppen te beklimmen? Hoe de reddingspoging ook uitpakt: het verhaal van deze twaalf helden toont hoop en de onbreekbaarheid van de menselijke geest.