I Will Forget this Day
Met registrerende beelden van wachtende jonge vrouwen in een Russische kliniek weet Alina Rudnitskaya een beklemmende spanning op te bouwen. De in grisaille gefilmde documentaire laat lang in het midden waar de vrouwen in badjas op wachten, wat er achter de klapdeuren gebeurt, en waarom ze zo terneergeslagen zijn. Rudnitskaya lijkt hen van een afstand te filmen maar dringt juist dieper door tot de hoofden van deze in zichzelf gekeerde vrouwen. De camera staat in de kale wachtkamer van de kliniek, met enkel een kapstok als aankleding en het dreigende geluid van de brancardwielen op de achtergrond, en observeert zo het gedrag van deze vrouwen die, vooral als gevolg van onvoldoende middelen, een zeer moeilijke beslissing moeten nemen. De gezichten weerspiegelen de wanhopige situatie van deze vrouwen die misschien niet voor de laatste keer in de koude wachtkamer zullen zitten. Heel soms maakt de camera een uitstapje naar buiten, naar een winterse brug. Ook buiten wacht de kou.