De cierta manera
Met de Cubaanse Revolutie wilden Fidel Castro en zijn rebellen gemarginaliseerde mensen in de maatschappij integreren door iedereen onderdak, een baan en onderwijs te geven. In een indrukwekkende mix van documentaire en fictie laat Sara Gómez zien dat het werk daarmee nog niet gedaan is.
Aan de hand van een fictief liefdesverhaal tussen twee tegenpolen laat de Afro-Cubaanse filmmaker zien dat wederzijds begrip voor verandering kan zorgen. Yolanda (Yolanda Cuellar) is een idealistische leraar uit een bevoorrecht nest; Mario (Mario Balmaseda) is een arbeider die opgroeide in armoede en een cultuur van machismo. Aanvankelijk zijn ze blind voor elkaars problemen. Met het terugkerende motief van een sloopkogel die de muren van een vervallen volksbuurt raakt, zien we hoe discussies en gesprekken oude opvattingen kunnen vernietigen.
De cierta maniera is de eerste speelfilm gemaakt door een Cubaanse vrouw. Gómez overleed op 31-jarige leeftijd tijdens de postproductie aan een astma-aanval. De film werd door haar collega’s afgemaakt en in 2021 gerestaureerd door Arsenal – Institut für Film und Videokunst.
De cierta manera is door Vulnerable Media Lab digitaal gerestaureerd als onderdeel van het Sara Gómez Project.