Pipeline
In 1983 werd de gaspijpleiding Urengoy-Pomary-Uzhgorod aangelegd. Deze pijpleiding verbond het op-een-na-grootste gasveld ter wereld in het West-Siberische Urengoy (de grootste is in Qatar) met de West-Europese afzetmarkt. De 4500 kilometer lange leiding is uitgegroeid tot een van de vitaalste aderen van de Russische economie: volgens Vladimir Poetin vormen gas- en olieinkomsten de helft van Ruslands besteedbare kapitaal. Gedurende 104 dagen trok gelauwerd regisseur Vitaly Mansky met zijn crew vanaf de Siberische rand van Europa, dwars door zeven verschillende landen om opnamen te maken van het leven langs de route die twee uiterste punten van Europa met elkaar verbindt. Niet iedereen profiteert van Ruslands gasrijkdommen. Op veel plaatsen is de dagelijkse worsteling zichtbaar en voelbaar. Hier een daar tekent Mansky een verhaal letterlijk op, maar vaker toont hij zich een observant die in opvallend mooi gefotografeerde beelden verbindingen probeert te leggen tussen al die verschillende levens. De geopolitieke vraagstukken die onder het oppervlak schuil gaan, laat hij sluimeren om ruimte te bieden aan het persoonlijke verhaal. Iedere plaats die hij in deze roadmovie aandoet, levert een bijzondere miniatuur op: een groep mannen die in het ijzige Siberië een vracht stinkende dode vissen uit een wak vist; een huwelijk dat gevierd wordt op de grens tussen Azië en Europa; de verwoede pogingen om in de bevroren grond een graf te delven; of een rondreizende geestelijke die met zijn mobiele kerk (een treinstel!) zieltjes probeert te winnen.