News from Home
Chantal Akerman verbleef in de jaren zeventig enige tijd in New York en ontving gedurende die tijd diverse brieven van haar moeder die haar op de hoogte hield van ‘kleine’ gebeurtenissen in de familie en omtrent haarzelf. In NEWS FROM HOME hoort men hoe een dochter de brieven van haar moeder leest: snel, met een toonloze wegwerpstem, die niet met de buitenwereld communiceert. Hiertegenover laat Akerman beelden van New York zien, saaie straten, koude metrostations, passanten. De camera blijft op een afstand en tijd lijkt geen rol te spelen. De minimalistische manier van filmen lijkt geen doel te hebben, maar de ontdekking van de kleine bewegingen van de camera en de opbouw van de sequenties brengen een zorgvuldig samengesteld thema tot uiting: de vreemde in een vreemd land.