My Land My Life
De film verslaat de reis van Rehad Desai, die vroeger in Zimbabwe woonde en besluit terug te keren met een filmploeg. Hij neemt ons mee naar het hart van de landcrisis in Zimbabwe. De regisseur, wiens voice-over het verhaal vertelt, probeert een verklaring te vinden voor het conflict dat hem tot diep in het betwiste en door strijd getekende gebied voert. Via persoonlijke gedachten over het verleden vertelt de documentaire de politieke geschiedenis van Zimbabwe. Door gesprekken met de drie hoofdpersonen, Fred Rose, Kiliwane en Big Boy Musa, wordt essentiële achtergrondinformatie gegeven over de huidige crisis. Fred is de vrouw van een blanke boer, Kiliwane is een echte oorlogsveteraan uit de vrijheidsstrijd en Big Boy is een tabakssorteerder op de boerderij. In een mooie mengeling van zwart-wit- en kleurenbeelden benadrukt de regisseur de roerige laatste decennia in het voormalige Rhodesië. De verschillende interviews bieden een context voor de politieke argumenten van de verschillende mensen. Een klein maar uiterst belangrijk en verontrustend zijverhaal is de jeugdherinnering van één van de personen, die blijk geeft van diepe emotionele littekens als gevolg van het racisme. De film eindigt met de verkiezingen. Terwijl de jacht op stemmen steeds heftiger wordt, worden alle karakters in beslag genomen door de gebeurtenissen rond de verkiezingscampagne.