In the Wake of Stalin
In Rusland wordt de voormalige dictator Stalin gezien als een van de drie belangrijkste historische figuren. Zijn geest waart nog steeds rond in de hedendaagse Russische politiek: nog altijd zijn de terreur en miljoenen doden onder zijn bewind niet formeel veroordeeld, en vinden zijn ideeën over een Groot Rusland en afwijzing van het westen grote navolging. Journalist Thomas Johnson werkte lange tijd in de Sovjet-Unie en vertelt bij een collage van historische beelden, archiefmateriaal en gesprekken met deskundigen in voice-over hoe de gruweldaden van Stalin bij de Russen in een collectief geheugenverlies zijn beland. De geschiedenis van de goelags wordt in schoolboeken gebagatelliseerd en de persoonsverheerlijking die Stalin zelf al bezigde is terug te zien in de PR van de huidige president Poetin. Een van de geïnterviewde deskundigen wijst erop dat onzekerheid in crisistijden Russen doet terugverlangen naar de solidariteit ten tijde van de door Stalin gewonnen 'Grote Vaderlandse Oorlog', zoals men de Tweede Wereldoorlog nog altijd noemt. Recente gebeurtenissen als de veroordeling van de band Pussy Riot en neergeslagen demonstraties tonen aan dat Stalin's mythe nog springlevend is. De vergeetachtigheid als het gaat om het terreurbewind van de zestig jaar geleden gestorven dictator zet de huidige Russische politieke koers in een verontrustend licht.