Os Carvoeiros
Op de ontboste vlaktes in Centraal- Brazilië, waar ooit eucalyptusbomen groeiden, ogen de primitieve, ronde houtskoolovens als eskimohutten. Maar in plaats van te beschermen tegen de kou werkt hun hitte vernietigend. In OS CARVOEIROS laat de Engelse regisseur Nigel Noble de arbeiders aan het woord die aan de kost komen met het kappen van de bomen, het bouwen van de ovens en het verbranden van het hout. De houtskool wordt in Amerikaanse staalmijnen tot staal verwerkt en vervolgens gebruikt voor auto’s en huizen. Zestigduizend Brazilianen zijn werkzaam in deze houtskoolindustrie. Ze leiden een zwervend bestaan waarin ze van woud naar woud door Brazilië trekken op zoek naar nieuw werk. Ze kunnen niet lezen en schrijven, omdat ze van jongs af al in de houtskoolindustrie werkzaam zijn. Hun eigen kinderen zijn voorbestemd tot hetzelfde uitzichtloze bestaan, want er is geld noch gelegenheid voor scholing. Kapotte ruggen, zwarte longen en diep gegroefde, grijzige gezichten zijn het gevolg. Regisseur Noble was werkzaam in het Engelse theater en in de muziekindustrie voordat hij zijn naam vestigde als filmmaker en een Oscar won voor zijn film CLOSE HARMONY. Voor OS CARVOEIROS liet hij zich inspireren door de foto’s die Marcos Prados maakte van ‘het houtskoolvolk’. De kalme verteltrant, de warm uitgelichte opnames van het onttakelde landschap en de melancholieke muziek van João Nabuco vormen samen een droevig beeldgedicht over een verdoemd volk.