Once the Dust Settles
Amatrice (Midden-Italië), Tsjernobyl en Aleppo: drie plaatsen waar de inwoners zich veilig voelden, tot ze – getroffen door een ramp of door een oorlog – veranderden in plekken van dood en verwoesting. De film begint op het moment dat deze plaatsen niet meer in het nieuws zijn, als het stof is neergedaald en toeristen een kijkje komen nemen.
Centraal staan de indringende verhalen van mensen die de ramp of oorlog overleefden en nu hun leven weer proberen op te bouwen. Zoals de vrouw in Aleppo die vóór de oorlog als gids toeristen vertelde over de rijke geschiedenis en archeologie van Syrië, en tegenwoordig opnieuw als gids werkt, maar nu voor ramptoeristen die ze laat zien wat de oorlogsjaren hebben aangericht.
Of de man die in de kerncentrale van Tsjernobyl werkte en na de ontploffing een enorme dosis straling overleefde. Ook hij leidt toeristen rond op de plek die een steeds populairdere bezienswaardigheid is geworden. En waar – net als in Amatrice en Aleppo – het verleden van voor de ramp steeds verder in vergetelheid raakt.