The Human Experiment
Waarom krijgen zo veel meer mensen borstkanker? Waarom hebben stellen steeds meer moeite om zwanger te worden? Meer dan door zichtbare rampen als terreuraanslagen en treinongelukken lopen we gevaar door chemicaliën om ons heen, betoogt filmmaker Dana Nachman. Ze volgt onderzoekers, activisten en ervaringsdeskundigen van San Francisco tot New York in hun strijd om fabrikanten te bewegen giftige stoffen uit hun producten te halen. De film schetst de impact die kunstmatige conserveringsmiddelen hebben op de volksgezondheid en toont de ramp die zich ongemerkt in ons lichaam lijkt te voltrekken. Vaak zijn fabrikanten niet verplicht om de toegevoegde gifstoffen op de verpakking te vermelden, sommige chemicaliën zijn zelfs niet voldoende getest. Betrokken Amerikanen voeren actie door waarschuwingsstickers te plakken op cosmeticaproducten of handtekeningen te verzamelen voor het aanpassen van etiketteringsregels. De camera volgt een stel dat met hulp van IVF probeert zwanger te worden en registreert bijeenkomsten van borstkankerpatiënten die zich inzetten tegen kankerverwekkende stoffen in voedsel en gebruiksvoorwerpen. De film stelt de vraag of fabrikanten onwetende consumenten gebruiken als proefkonijnen. Er is ook goed nieuws: de toenemende bewustwording over duurzaamheid leidt mondjesmaat tot een cultuuromslag bij cosmetica- en voedselproducenten, en het vak ‘groene scheikunde’ verspreidt zich over steeds meer universiteiten.