Fear and Learning at Hoover Elementary
Volgens het wetsvoorstel 187 van de Amerikaanse staat Californië hebben kinderen van illegale immigranten geen recht op onderwijs en de voorzieningen voor gezondheidszorg. Filmmaakster Laura Angelica Simon is als lerares werkzaam op een school met veel illegale leerlingen. Ze sprak met collega docenten en hun leerlingen. Daardoor kon ze van binnenuit de raciale tegenstellingen blootleggen.Het emotionele verhaal van een tienjarig meisje uit El Salvador staat centraal en is gekoppeld aan het relaas van de directeur van de school die zelf op zesjarige leeftijd als immigrant uit Mexico naar Amerika is gekomen. Voor- en tegenstanders van het wetsvoorstel 187 komen aan het woord en de gespletenheid van de schoolpopulatie en de gehele Amerikaanse samenleving komt daardoor duidelijk naar voren.