Part Time God
PART TIME GOD is een visuele verkenningstocht door de paradox van toeval en vrije wil in het menselijk leven. Dit is een erg westers onderscheid: de splitsing tussen de emotionele werkelijkheid van onze eigen ervaringen en de afstandelijke, analytische realiteit van onze kennis. Met een ironische ondertoon wordt intens persoonlijk drama afgewisseld met licht-filosofisch commentaar. We bekijken de wereld via een interactief computerprogramma: een hand raakt het scherm aan en leidt ons, schijnbaar willekeurig, naar verschillende mensen en verschillende landen: een extravagante kunstenares uit New York die aan borstkanker lijdt en geconfronteerd wordt met het onvermijdelijke verlies van een borst; een verlegen jongen die druiven plukt in Franse wijngaarden en wanhopig is omdat het meisje van zijn dromen hem heeft afgewezen; een kernwetenschapper die in Genève experimenten uitvoert met de kleinste atoomdeeltjes in de grootste deeltjesversneller van de wereld; een vrolijke ganzenkweker in Suriname en zijn diepgelovige vrouw... Daartegenover verschijnen denkers als Nobelprijswinnaar Ilya Prigogine en best-seller auteur/bioloog Richard Dawkins onderin beeld om hun theoretische gezichtspunten met ons te delen. We raken verdeeld tussen waarneming en werkelijkheid, waarna de conclusies aan onszelf worden overgelaten.