The Holier It Gets
Jennifer Baichwal groeide op in Canada met een Engelse moeder en een Indiase vader. Voor haarzelf de gewoonste zaak van de wereld, maar niet voor de buitenwereld. Haar moeder werd na het huwelijk onterfd en haar vader moest de wet bevechten voor een baan. Desondanks speelde zijn Indiase achtergrond in de opvoeding nauwelijks een rol. Groot was dan ook de verrassing toen bleek dat hij na zijn dood naar India teruggebracht wilde worden. Baichwal filmt als een persoonlijk dagboek de reis die zij met haar broer, twee zussen en echtgenoot maakt, vanaf de aankomst in Bombay tot het moment waarop haar vaders as wordt uitgestrooid. Wat begon als een hommage aan haar vader, blijkt gaandeweg vooral over de reizigers zelf te gaan. De reis wordt een pelgrimstocht, die anders verloopt dan verwacht. Ze worden geconfronteerd met een land vol tegenstrijdigheden. De armoede en drukte van Bombay staan tegenover de rust en schoonheid van de rivier de Ganges. Ze krijgen te maken met het alomtegenwoordige hindoeïsme, terwijl ze daar thuis nooit over spraken. Bovendien komen ze achter de harde waarheid dat hun vader geen andere keuze had dan te emigreren: getrouwd buiten zijn kaste en zijn religie, en dan ook nog met een vertegenwoordigster van de koloniale overheerser, zou hij in India zijn buitengesloten. Terwijl ze proberen met al deze dingen rekening te houden, moeten ze gezamenlijk besluiten op welke manier en op welke locatie de wens van hun vader kan worden vervuld.