Een verweerde Maria met kind kijkt uit over het landschap van het nabijgelegen Sugarcane Reserve bij het Canadese Williams Lake. Hier stond St. Joseph’s Mission, een van de katholieke kostscholen waar de kinderen van de oorspronkelijke bewoners werden heropgevoed tot ‘goede’ Noord-Amerikaanse burgers. Naamloze graven, ontdekt in 2021, waren het eerste bewijs van een lang weggemoffelde geschiedenis van seksueel en fysiek misbruik en de verdwijning van baby’s en kinderen. Een nationaal onderzoek volgt.
Terwijl archiefmedewerkers documenten uitpluizen en het terrein uitkammen, probeert coregisseur Julian Brave NoiseCat voorzichtig zijn vader – in het internaat geboren – tot praten te bewegen. Ook andere slachtoffers gaan de confrontatie aan met hun verleden. Langzaam legt de film de rol van de katholieke kerk in de gekoloniseerde samenleving bloot.
Met de zoektocht naar de waarheid komt ook de roep om erkenning. “Sorry zeggen is een begin”, zegt een van de hoofdpersonen. “Daarna moet actie volgen.” Sugarcane maakte indruk op verschillende festivals en won onder andere de prijs voor beste regie in de categorie US Documentary op het Sundance Film Festival.