Kapitalism
In 2007 bracht Paulien Oltheten het boek uit. Het is een studie van alledaagse taferelen in de openbare ruimte – half wetenschappelijk, half humoristisch. De kunstenaar legde vast hoe sleutelbossen rinkelen aan riemen, hoe er gedrenteld wordt rond een bloemenperkje. Het resulteerde in foto’s, tekeningen en schema’s waarin bewegingen zijn vastgelegd. Het is antropologie op de vierkante millimeter, met de verrassende dubbelzinnigheid van het alledaagse als onderwerp. De scherpte van Olthetens blik en haar vermogen onooglijke details te kaderen en van betekenis te voorzien, komt nog sterker naar voren in haar videowerk. Ze toont drie Grieken op leeftijd die ieder afzonderlijk stoppen bij een specifiek parkbankje voor hun gymnastiekoefeningen. ‘’ staat erop geschreven. De combinatie van graffitikreet en stramme bewegingen werkt op de lachspieren. Maar er is ook commentaar in te lezen: stil protest, onverschilligheid, verbeten trots. Man en bankje zijn meer dan een ochtendritueel.