The Cemetery of Cinema
De Guineese film Mouramani uit 1953 is bekend als de eerste Franstalige film die gemaakt is door een Afrikaanse regisseur. Geen van de kenners die in The Cemetery of Cinema wordt geïnterviewd, heeft hem echter ooit gezien. Bestaat hij wel?
Uitgerust met videocamera en microfoon gaat Thierno Souleymane Diallo in Guinee op zoek naar sporen van de verloren film van Mamadou Touré, allereerst naar een kopie. In oude bioscopen en archieven spreekt hij diverse mensen uit de Guineese filmwereld – van een bioscoopkaartjesverkoper en studenten aan een filmschool tot een voormalige filmcensor.
Gaandeweg legt hij zo, al improviserend, een kleine film- en cultuurgeschiedenis van het land bloot. Uiteindelijk komt Diallo terecht in de krochten van de filmarchieven in Frankrijk. Deze speelse en toch ook bedachtzame zoektocht stemt tot nadenken over het historisch en cultureel belang van cinema en de noodzaak van een goed archief.