Learning to See: Hello World!
Een kunstmatig deep neural network dat wordt geactiveerd, is als een baby die wordt geboren. Zoals het nieuwe mensenbrein al voorzien is van miljoenen synapsen, heeft een kunstmatige intelligentie die net het levenslicht zag een complete interne architectuur. Als het 'de ogen opent', heeft het echter nog geen enkel referentiekader. Ieder brokje informatie is nieuw en onbegrijpelijk. Maar het systeem leert razendsnel door patronen te ontwaren in wat het waarneemt en iedere nieuwe vorm van input te vergelijken met wat het eerder zag. Op die manier breidt het zijn beeld van de wereld uit, zodat het toekomstige waarnemingen kan contextualiseren. Met behulp van live-input via camera’s toont kunstenaar-onderzoeker Memo Akten hoe machine learning werkt. De manier waarop de computer zichzelf traint, maakt inzichtelijk hoe ook het menselijk brein zich ontwikkelt. Het is echter de vraag wanneer leren overgaat in begrijpen. Is dit een puur menselijke capaciteit of ligt het ook in het verschiet voor computers?