Jane
In 2014 werd meer dan honderd uur verloren gewaand filmmateriaal teruggevonden van Jane Goodall in Tanzania, het land waar zij in 1960 als eerste het leven van chimpansees in het wild bestudeerde. Dat deze dieren ook gevaarlijk kunnen zijn, wisten wetenschappers toen nog niet, vertelt de inmiddels 83-jarige, gelauwerde primatoloog. Hoe dan ook had zij het idee dat haar niks kon overkomen, omdat ze er hoorde. Met regisseur Brett Morgen kijkt ze terug op haar baanbrekende werk en op haar leven. Vooral de jonge Jane is in beeld, gezien door de lens van Hugo van Lawick, een beroemd filmmaker voor National Geographic. Hij had de opdracht om haar onderzoek vast te leggen, maar de twee werden verliefd. Dat schemert door in de manier waarop hij Jane filmt, bijvoorbeeld als ze haar haar wast in de rivier. Via zijn materiaal en Janes herinneringen krijgen ook enkele chimpansees de rol van echte personages. Ze blijken bepalend voor het verloop van Janes leven. Met een bloemrijke score van Philip Glass.