The Border Fence
Met een scherp oog verkent Nikolaus Geyrhalter (Homo sapiens, Our Daily Bread) de paar vierkante kilometer rond de Brennerpas. Deze grens tussen Oostenrijk en Italië werd in 2016 plots het toneel van het veranderende EU-beleid rond de vluchtelingencrisis. Nadat de Balkanroute was afgesloten, vreesde Oostenrijk dat de vluchtelingen massaal de Brennerpas zouden doorkruisen. In de lente van 2016 nam Oostenrijk dan ook 'bouwmaatregelen', een eufemisme voor het plaatsen van hekken.
Geyrhalter voerde genuanceerde gesprekken met politieagenten, wandelaars, boeren, tolheffers en café-eigenaars uit de buurt, vastgelegd in extreem precieze shots. Hier in dit kleine grensgebied klinken alle soorten stemmen, vaak opvallend genuanceerd, van verborgen xenofobie tot kritiek op de populistische regering. Geyrhalter respecteert elke mening en veroordeelt niemand.
De camera legt een statisch en bijna immobiel Tirol vast met behulp van groothoeklenzen en lang aangehouden shots – ook in het evenwichtig gecomponeerde beeld wil de filmmaker bewust geen polarisering oproepen. Zo maakte Geyrhalter niet alleen een portret van de Tirolers en hun diepgewortelde tradities, maar vertelt hij ook een groter, urgent verhaal over de staat van Europa.