Imams Go to School
Waarom volgen deze imams in opleiding naast hun theologische studie in de Grande Mosquée van Parijs ook een jaar lang colleges aan het Institut Catholique? Dat is omdat de Franse overheid graag ziet dat imams ook geschoold worden in de principes van de republiek met zijn vrijheid van geweten en geloof en strenge scheiding van kerk en staat. Paradoxaal genoeg weigerde de Sorbonne deze cursus voor religieuze studenten te geven, zodat ze nu welkom worden geheten binnen katholieke muren. Ze hadden het slechter kunnen treffen. De directeur van de opleiding is een flamboyante man die als een ware acteur staat te doceren en zo nodig zijn studenten tegen de pers in bescherming neemt. De niet altijd zachtzinnige wijze waarop de scheiding tussen Franse staat en katholieke kerk in het verleden gestalte kreeg, biedt boeiende lesstof. De in Tunis en Parijs opgeleide Kaouther Ben Hania legt in haar eerste lange documentaire deze unieke ontmoeting vast in kalme, zorgvuldige observaties, zonder interviews, commentaar of muziek. Ze volgt de studenten in de moskee, bij de lessen in secularisme, bij excursies op katholiek terrein en ook als ze onder elkaar hun ervaringen verwerken. Intelligente mensen aan het werk om de toekomst van de islam in Europa gestalte te geven.