Twee jaar lang reisde kunstenaar Renzo Martens door Congo, van de hoofdstad Kinshasa tot diep in de binnenlanden. In een losse filmstijl, met de camera in de hand, portretteert hij de industrie rond armoedebestrijding in het door burgeroorlog gehavende land – waarbij hij ook zelf regelmatig in beeld verschijnt. Hij filmt VN-blauwhelmen in hun witte terreinwagens, dankzij wie een buitenlands bedrijf een goudader kan exploiteren; de lijken van op goud azende rebellen, die worden omringd door fotografen; blanke hulpverleners die stralend de ontvangers van noodhulp fotograferen, hun logo op elk uitgedeeld tentdoek; een grootgrondbezitter die op een fototentoonstelling kijkt naar afbeeldingen van zijn arme dagloners, die zelf niet genoeg verdienen om al hun kinderen te voeden. Het leidt tot een simpele conclusie: armoede zal niet verdwijnen, en de ‘bestrijding’ ervan is een industrie waar de armen zelf maar bar weinig van profiteren. Dus lanceert Martens een eigenzinnig emancipatie-programma: hij leert de Congolese armen dat ‘beelden van armoede’ de meest lucratieve grondstof van hun land zijn. Onder zijn leiding gaan lokale fotografen ondervoede kinderen vastleggen, in plaats van huwelijksfeesten. Hij hangt in een dorp in neonletters ‘Enjoy poverty’ op, waarbij kinderen beginnen te dansen. Maar tegenslag kan nooit lang afgehouden worden.