Fireworks
“Deze film is alles wat ik heb te zeggen over zeventien zijn, de Amerikaanse marine, Kerstmis in de Verenigde Staten en de Fourth of July”, aldus Kenneth Anger over zijn eerste korte film uit 1947. De onlangs op 96-jarige leeftijd overleden underground filmmaker had in zijn tienerjaren al veel met de 16mm-camera van zijn ouders geëxperimenteerd.
De bizarre, verontrustende droombeelden van geweld, verkrachting en homo-erotisch sadomasochisme wisten tien jaar na de eerste publieke vertoning nog altijd voor ophef te zorgen. De veroordeling van een theaterexploitant wegens het vertonen van de ‘obscene’ film werd uiteindelijk teruggedraaid door het Californisch Hooggerechtshof, die verklaarde dat Fireworks kunst was.
Kenneth Anger stond aan de wieg van queer cinema en werd een inspiratiebron voor videoclipmakers; zijn debuutfilm groeide uit tot een klassieker – als experiment en als gay cultfilm.