Kano: An American and His Harem
Een Amerikaanse held uit de Vietnamoorlog vestigde zich in 1969 op de Filippijnen, nodigde honderden vrouwen bij hem thuis uit en bouwde zo een harem op in dit arme, afgelegen dorp. In 2001 werd Victor Pearson aangeklaagd voor het verkrachten van meer dan tachtig vrouwen. In 2002 veroordeelde de rechter hem in twee zaken. Hoewel Pearson nu in de gevangenis in Manilla twee keer levenslang uitzit, blijven zijn vele vrouwen aan zijn zijde, ook al hebben ze tegen hem getuigd. Deze verkrachter en zijn harem vormen een disfunctionele familie, vol wederzijdse afhankelijkheid en verstoorde machtsverhoudingen. Sommige vrouwen dragen een tatoeage met Pearsons naam erop. Hij trouwde een paar keer in de gevangenis en huurde appartementen bij de gevangenis zodat hij de vrouwen in zijn buurt kon houden. Hoe ver Pearson ging in het maken van zijn eigen seksuele wetten, wordt steeds duidelijker uit de verhalen van de vrouwen: sommigen brachten zelfs hun kinderen naar Pearson in ruil voor geld. Hij bekostigde ook de opleiding voor een aantal vrouwen. Zelf komt Pearson in dit debuut ook aan het woord. Hij ziet zichzelf als een vaderfiguur die de vrouwen nodig hebben. Zij die hem uitdagen, brengt hij wat 'discipline' bij. Van schuldgevoel is geen sprake, want hij heeft de vrouwen in zijn eigen ogen niet verkracht.