Eye Spy
Corruptie is een universeel verschijnsel dat vooral diepe wortels heeft in sommige Latijns-Amerikaanse landen. Maar nog nooit liet het zo’n bizarre visuele erfenis achter als in Peru, waar het hoofd van de veiligheidsdienst Vladimiro Montesinos al zijn omkopingspraktijken ten tijde van het bewind-Fujimori met een geheime camera vastlegde. Dat leverde duizenden tapes op, waaruit regisseur/journalist Sonia Goldenberg een selectie maakte voor EYE SPY. Daarin is te zien hoe Montesinos de eigenaren van de nationale tv-stations omkoopt, hoe hij verklaart dat hij elke dag rond lunchtijd dicteert wat er ’s avonds in het nieuws wordt uitgezonden, hoe de president van de nationale bank ‘samenwerking’ tussen bedrijven en regering voorstelt. De tapes van Montesinos worden aangevuld met beelden van het grote tumult bij de installatie van omgekochte parlementsleden, van slachtoffers van martelingen en moord, maar ook van schoolkinderen die zich uitspreken tegen corruptie. Goldenberg gaf haar documentaire een ironische voice-over mee die lessen trekt uit de achtergronden, aanloop en afloop van het bewind die in negen hoofdstukken worden geschetst. ‘Elke man heeft zijn prijs’, was het motto van Montesinos. ‘Macht corrumpeert’ zet Goldenberg daar tegenover. De onthulling van de tapes leidden tot de val van het Fujimori-regime. Montesinos zit inmiddels achter tralies, Fujimori is gevlucht naar Japan, waar een uitzettingsproces gaande is.