Atirkül in the Land of Real Men
Al eeuwen is Buzkashi een populair spel in Centraal-Azië. Het wordt alleen gespeeld door mannen, die te paard de strijd aangaan met elkaar. We zien spelers over uitgestrekte vlakten galopperen en tegen een decor van besneeuwde bergtoppen en een blauwe hemel als rugbyspelers op elkaar duiken om te paard een geitenkarkas te pakken te krijgen en voorbij een doellijn te brengen. Het geluid van hinnikende paarden wordt met opzwepende drums kracht bijgezet.
Toch zijn de mannen noch de paarden het onderwerp van deze ingetogen film. Want bij de paardensport is ook een ondernemende vrouw betrokken: Atirkül. Zij verveelde zich toen haar echtgenoot steeds van huis was en besloot zich te verdiepen in de paardenhandel.
Daarnaast treedt deze zakenvrouw op als kordate, strenge adviseur voor de soms nog wat onervaren Buzkashi-rijders. Als een echte coach dirigeert, financiert en voedt ze de jonge mannen. Maar haar invloed kent ook grenzen, zo blijkt wanneer de jongens die ze onder haar hoede heeft genomen, vertellen over hun toekomstplannen.