Molla Khadijeh va bachehayash
Als de zon hoog aan de hemel staat en de zomervakantie aanbreekt in Mehriz, een dorp ten zuidoosten van Teheran, krijgt een groepje kinderen les van de oude mevrouw Khadijeh. Deze toegewijde lerares weet schuchtere kinderen op hun gemak te stellen, een huilend meisje te troosten en pestende kwajongens tot rust te brengen. ‘Wees toch lief voor elkaar,‘ herhaalt ze vaak. Zelf toont ze haar genegenheid door snoepjes uit te delen wanneer een van de meisjes geleerd heeft de eerste regels uit de Koran te lezen. Ze klimt zelfs tijdens de pauze in een boom om vijgen te plukken, waarna de kinderen over elkaar heen buitelen om er een te bemachtigen. Als een jongen bij haar op bezoek komt, vraagt ze hem vriendelijk doch dwingend haar gezelschap te houden; zij blijkt de kinderen net zo hard nodig te hebben als de kinderen haar.