Street Fight
Waar Chris Hegedus en D.A. Pennebaker met The War room in 1992 volgden hoe spin doctors in achterkamertjes de presidentiële campagne van Bill Clinton bepaalden, volgt Marshall Curry 10 jaar later in Street Fight het straatgevecht om het burgemeesterschap van Newark, New Jersey tussen oldtimer Sharpe James en nieuwkomer Cory Booker.
Beiden zijn democraat en zwart. Daarmee houden de overeenkomsten op. Waar de 32-jarige idealist Booker met een universitaire graad van Yale de strijd aangaat met feiten en argumenten, weet de 66-jarige 'self made man' James op adequate wijze het sentiment te bespelen. Maar dat niet alleen. Curry laat zien hoe de gemeentelijke politie als de sterke arm van James, die al veertien jaar de scepter zwaait in de stad, een dubieuze rol speelt in de campagne. Verkiezingsposters van Booker worden verwijderd, bedrijven van ondernemers die hem steunen beboet of gesloten, de toegang tot openbare ruimtes wordt hem ontzegd. En dan is er nog het voorval waarbij iemand van de Booker-aanhang tot terrorist wordt bestempeld en verwijderd van een bijeenkomst.
De documentairemakers hebben ondertussen hun eigen problemen, wanneer kleerkasten van James hen keer op keer wegwerken zodra ze de verkiezingsbijeenkomsten proberen te filmen. Dankzij zijn volhardendheid en ironische commentaar biedt regisseur Curry een humorvol kijkje achter de schermen van een verkiezing die weinig heel laat van het Amerikaanse democratische ideaal.