Smallpox 2002: Silent Weapon
De pokken werden in 1977 na een intensief vaccinatieproject uit de wereld geholpen, maar staan aan het einde van de twintigste eeuw opnieuw in de belangstelling als potentieel - want zeer besmettelijk en dodelijk – bio-terroristisch wapen. In SMALLPOX 2002: SILENT WEAPON wordt getoond hoe een opzettelijk geïnfecteerd persoon wereldwijd 60 miljoen slachtoffers kan maken. SMALLPOX 2002 is een mockumentary die het volledige documentaire-instrumentarium inzet voor een geloofwaardig doemscenario: interviews met deskundigen en nabestaanden, een videodagboek van een slachtoffer, archiefmateriaal. De grens tussen wat in scène is gezet en wat op realiteit berust, is soms moeilijk te trekken. Daar komt bij dat de makers thriller-elementen inzetten en een soundtrack kozen die aan ‘X-files’ doet denken. We zien hoe angst een land in zijn greep krijgt, hoe het openbare leven plat komt te liggen, hoe straten worden afgesloten en mensen in quarantainecentra bijeen worden gebracht. Veel van de deskundigen en acteurs die in de film te zien zijn, zijn wetenschappers die zich zorgen maken over het gebrek aan vaccins in geval van een bio-terroristische aanslag. De film brengt hun angstdroom in beeld.