Under the Moonlight
De immer vrolijke Nur werkt als kok op het islamitische internaat Al Fatah in Yogyakarta, waar alle volwassen studenten transgender zijn. Hier kunnen ze hun leven leiden zoals zij dat willen. Hoe anders is dat in de vijandige buitenwereld, waar de transgender vrouwen worden uitgescholden, omdat hun levens onverenigbaar zouden zijn met de islam. Posters waarschuwen voor het ‘besmettelijke gevaar van LGBT’. Tijdens hun straatoptredens moeten ze voortdurend op hun hoede zijn voor de politie.
Zelfs wanneer een islamitische extremistische groepering naar de school komt om hun activiteiten te verbieden, blijven ze monter doorgaan met hun dagelijkse bezigheden: koken, bidden, zingen, en zo nu en dan een hiv-test doen, gelardeerd met grapjes vol zelfspot. Toch werd Al Fatah in 2016 door de overheid gesloten, omdat de buren zich ongemakkelijk zouden voelen. In 2021 werden de activiteiten op het internaat langzaam weer hervat.
Tonny Trimarsanto, die eerder een film over transgender personen in Indonesië maakte (The Mangoes), filmde deze slices of life in een losse stijl. Zijn observerende camera is overal bij, zonder te oordelen.