Black Butterflies
Dat mensen moeten vluchten omdat de klimaatcrisis gebieden onleefbaar maakt, wordt nog onvoldoende beseft. Het gevolg is dat klimaatvluchtelingen in de meeste landen geen vluchtelingenstatus kunnen krijgen. Black Butterflies is een oproep om dat te veranderen.
De animatiefilm voert drie vrouwen op die door klimaatverandering op de vlucht slaan. De Keniaanse Tanit trekt met haar kinderen van de gortdroge, onleefbaar geworden streek Turkana naar Nairobi. De Indiase Shaila verlaat het door de stijging van de zeespiegel bijna verdwenen eilandje Ghoramara om te gaan werken als huishoudster in Dubai. En Valeria vliegt met haar kinderen naar Parijs, nadat een orkaan het leven op het Franse Saint-Martin ontwricht heeft. De vrouwen hopen op een beter leven, maar stuiten in hun nieuwe omgeving op bureaucratie en (seksuele) uitbuiting.
In Black Butterflies, gebaseerd op getuigenissen van klimaatvluchtelingen, staat het vroegere harmonieuze leven van de vrouwen in schril contrast met het heden. Scherpe computeranimatie en zachtgetinte aquarellen wisselen elkaar af en tonen de verschillende culturele omgevingen van de drie vrouwen.