The Snowman
"Waarom werd mijn vader gek?" Met deze vraag begint Juliet Lamont haar aangrijpende zoektocht. De man die het beeld binnenschuifelt, Jimmy Graham, was eens haar liefdevolle vader. Maar dertig jaar geleden ontstond er kortsluiting in zijn hoofd. Het gebeurde tijdens een expeditie op Antarctica, waar hij wetenschappers instrueerde hoe ze zich onder poolomstandigheden moesten voortbewegen. Hij kreeg een acute aanval van (vermoedelijk) parano\'efde schizofrenie, waar hij nooit meer overheen kwam. Sindsdien slijt hij zijn dagen met drank, vage boekjes en onsamenhangend gemurmel. Lamont gaat terug in de tijd, naar de protestbeweging van de Londen Sixties, de oversteek van haar ouders naar de hippiescene van Australi\'eb en de fatale gebeurtenissen op de Zuidpool. Dat doet ze aan de hand van archiefbeelden, korte tekenfilmpjes en (pogingen tot) gesprekken met haar vader en de mensen uit zijn omgeving. Werd hij gehersenspoeld door de CIA? Speelde het gebruik van LSD een rol? Of deed een buitenechtelijke affaire met een vrouw, die ongewenst zwanger werd, de stoppen doorslaan? Een duidelijk antwoord krijgt ze niet. Maar aan het slot lijkt er een glimp van verzoening door te breken, als ze haar moeder en broer tijdens een etentje confronteert met respectievelijk ex-man en vader Jimmy.