Paco de Lucía: A Journey
Levendige kroniek van de carrière van de briljante Andalusische gitarist Paco de Lucía, die in februari van dit jaar plotseling op zesenzestigjarige leeftijd overleed. Met het verleggen van de grenzen van de traditionele flamenco veroverde hij de wereld. Een film over ruim zestig jaar muzikaal onderzoek, persoonlijke ontwikkeling en improvisatie: van de eerste keer dat de straatarme Paco een gitaar vasthield in zijn geboortestad Algeciras, tot de totstandkoming van zijn laatste album, . De ruggegraat van de film wordt gevormd door meerdere interviews met Paco, opgenomen tussen 2010 en 2014, waarin hij vertelt over zijn levenslange muzikale ontdekkingstocht en zijn band met de flamenco. Soms zien we zijn sprekende gezicht, dan weer horen we zijn stem bij een schat aan archiefbeelden van vele – zelfs heel vroege – optredens, en van legendarische flamencovertolkers als José Greco, Sabicas, Niño Ricardo en Bambino Camarón. Daarnaast zijn er straatbeelden van steden die hij bezoekt en oude foto’s die door een diepte-effect tot leven komen. Collega-muzikanten die aan het woord komen roemen zijn perfectionisme en creativiteit. Een van hen zegt: “Hij gaat van een loopje als een machinegeweer naar een delicate vibratie zonder het ritme kwijt te raken; dat is wat ik noem controle over je emoties.”