Greenland Melting
De laatste vijftien jaar zijn de gletsjers van Groenland sneller gesmolten dan de zeventig jaar ervoor. Het gaat opeens veel harder dan voorspeld. Hoe komt dat en wat betekent dat voor de rest van de wereld? NASA probeert het te achterhalen; twee wetenschappers geven een beeld van de manier waarop. Ze nemen de kijker mee in het schip waar allerlei metingen worden gedaan en naar een klein vliegtuigje vanwaar de oneindig lijkende ijsvlakten te zien zijn. Onder water wordt, mits de kijker door de knieën gaat, duidelijk dat warmere zeestromen het ijs van onderaf weglikken. Deze 360-graden-VR-film, die onder meer gebruikmaakt van 3D-datavisualisatie, foto- en videogrammetrie, laat het publiek de realiteit ervaren achter alle feitjes en statistieken over smeltende ijskappen. De enorme schaal wordt invoelbaar als de gletsjer in de verte ineens meters boven de kijker uittorent en bijna aan te raken is – zo gigantisch was deze gletsjer in 1900.