Floating Bodies
Forensische experts en rechercheurs vertellen over de balans tussen emotie en professionaliteit bij hun onderzoek op lichamen van verdronken mensen. De kijker wordt meegenomen op een boot van de waterpolitie als die op zoek gaat naar een mogelijk lijk, en het proces dat daarop volgt. Terwijl kalm en haast poëtisch de landschappen, dregmachines en autopsie in beeld worden gebracht, vertellen vijf betrokken hulpverleners en specialisten in voice-over hoe zij hun werk beleven. Steeds is er de aanvankelijke schok en het medeleven voordat de professionele blik zulke gevoelens verjaagt, en menselijke resten weer verworden tot onderzoeksobject. De meestal door zelfmoord in het water belande slachtoffers worden met opvallend veel eerbied behandeld; met liefdevolle gebaren worden lichamen gewassen en onderzocht. In de voice-over worden dilemma's rond het aanbrengen van make-up bij een onbekende overledene naar voren gebracht: wat als deze nooit eerder een kleur op de wangen had? Dezelfde respectvolle houding neemt filmmaker Nelleke Koop aan wanneer ze van dichtbij details van lichamen en persoonlijke bezittingen in beeld brengt. Dit sereen gefilmde portret schetst een beroepsgroep waar de macabere gevolgen van persoonlijke tragedies tot het dagelijks werk behoren, zonder dat het ooit routine lijkt te worden.