The Village
Elk jaar in augustus is het kleine Zuid-Franse dorp Lussas voor even hoofdstad van de documentaire. Al sinds de jaren zeventig wordt op deze plek jaarlijks een groots documentairefestival gehouden dat uitgroeide tot belangrijk platform voor het ontwikkelen van films.
Tussen de wijngaarden en kersenbomen houdt oprichter Jean-Marie Barbe zijn culturele ambities voor de Ardèche hoog: want waarom zou kunst alleen uit Parijs kunnen komen? Inmiddels werkt Barbe samen met een groep van zo’n veertig cinefielen aan het opzetten van een online streamingplatform met de naam Tënk. Maar vóórdat ze het benodigde aantal van tienduizend abonnees kunnen verwelkomen, moeten nog wel honderden documentaires worden bekeken en geselecteerd.
Tussen het druivenplukken door helpen ook de dorpsbewoners mee om fondsen te werven, of nemen ze nieuwsgierig deel aan stadse initiatieven als yogalessen. Filmmaker Claire Simon volgt twee jaar lang de wederwaardigheden in deze verrassende utopie van cultureel-agrarisch samenleven, en maakte daarover een tiendelige serie: over hoop en droom, van oude ambachten en nieuwe technologieën. De eerste afleveringen worden als work in progress op IDFA vertoond.