Bear 71
Banff National Park, Rocky Mountains, Canada. Verschillende wilde dieren krijgen op een dag een GPS-ontvanger en chip geïmplanteerd. Vanaf dat moment gaan ze door het leven als een nummer: Hert 48, Vos 21, Beer 71. De parkwachters weten elk moment precies waar ze uithangen en filmen hun dagelijkse handel en wandel met de bewakingscamera's die ze overal in het park ophangen. In de webdocumentaire Bear 71 kijken wij over hun schouders mee naar de verontrustende resultaten. Leanne Allison kreeg duizenden uren surveillance-materiaal in handen via haar man, een parkwachter in Banff. Samen met digitale documentairepionier Jeremy Mendes maakte ze een selectie uit de grofkorrelige fragmenten en besloot ze in te zoomen op het verhaal van de driejarige grizzlybeer Beer 71. In voice-over vertelt zij hoe de wilde dieren door oprukkende steden, snelwegen, treinrails en natuurtoeristen steeds dieper de bergen in worden gedrongen. Dankzij de schat aan data en surveillancemateriaal is alles en iedereen te volgen via een interactieve landkaart, waar je als kijker vrij doorheen kunt bewegen. De mens regeert over het territorium, maar van een veilige afstand, vanachter de beeldbuis. Dat perspectief van bewaker/voyeur wordt de bezoeker, die ook achter het scherm zit, letterlijk opgedrongen. Zo groeit langzaam het besef hoe wij nieuwe technologieën aangrijpen om controle en repressie uit te oefenen.