“Ik hoop dat iemand dit vindt”, klinkt het in de opening van 2073. “Voor jou is het misschien nog niet te laat.” Hoofdpersoon Ghost (Samantha Morton) woont in een verwoeste wereld en probeert te begrijpen hoe het zover heeft kunnen komen. Documentaire-flashbacks naar de jaren 1990-2024 laten daar geen twijfel over bestaan.
Filmmaker Asif Kapadia (Senna, Amy) vermengt dystopische fictie met de realiteit van nu, om duidelijk te maken op welke ramp we afstevenen. Terwijl Ghost probeert te overleven tussen de brokstukken van een verschroeid San Francisco, ligt de focus vooral op een halve eeuw eerder.
Indiase moslims worden vermoord terwijl de politie wegkijkt. Valse advertenties manipuleren Britten richting een Brexit. Journalisten op de Filipijnen zijn hun leven niet zeker. Chinese massasurveillance en onderdrukking krijgen wereldwijd navolging, terwijl techmiljardairs verontrustend veel informatie in handen hebben. Intussen gaan ecosystemen ten onder aan de hebzucht van almaar uitdijende bedrijven. Zo monteert Kapadia alle onheil van de afgelopen decennia tot de proloog van een duistere sciencefictionfilm. Is het tij nog te keren?