The Song of Life
Tijdens zijn studie aan het conservatorium raakt de Duitse componist Bernhard König gefascineerd door de krakende stemmen van oude mensen. Vanaf dat moment besluit hij in zijn werk op zoek te gaan naar een omgeving waarin die stemmen tot hun recht kunnen komen. König wordt gevolgd gedurende twee intrigerende projecten. In het verpleegtehuis Sonnenberg in Stuttgart krijgt hij stokoude dames en heren weer achter de piano of accordeon en vertaalt met hen verhalen uit het verleden naar moderne arrangementen. Op vergelijkbare wijze leidt hij in Keulen een koor van oude mannen en vrouwen (als je jonger bent dan zeventig kom je er niet in) in het op muziek zetten van uit hun eigen levens gegrepen thema's. In rustig tempo registreert de gestileerde documentaire hoe verschillende composities tot wasdom komen en hoe König - gefascineerd door deze generatie die de oorlog bewust heeft meegemaakt - liefdevol, geduldig en vol complimenten zijn hoogbejaarde muzikanten en zangers laat schitteren. Aangrijpende jeugdherinneringen en flarden van voorbije levens komen langs, terwijl König samen met deze kersverse componisten aftast hoe bepaalde gevoelens het beste in klanken kunnen worden omgezet.