Aan de hand van diverse radioprogramma‘s, cartoons, militaire instructie- en propagandafilms laat The Atomic Cafe zien hoe de Amerikaanse overheid en de media in de jaren vijftig de publieke opinie over nucleaire oorlogsvoering probeerden te beïnvloeden. De films hadden zonder uitzondering een geruststellende toon en probeerden zo de gruwelijke effecten van kernwapens te verdoezelen.
In deze compilatie verliest het materiaal echter dit oorspronkelijk bedoelde effect op de toeschouwer, de beelden hebben zelfs een totaal averechtse werking. Dat de film als absurd en zelfs buitengewoon cynisch wordt ervaren, is volledig te danken aan de verandering van ons perspectief en de briljante montage van de oorspronkelijke beeldfragmenten.
De film, uitgebracht in 1982, toen de regering van Ronald Reagan juist plannen had om het nucleaire arsenaal van de Verenigde Staten flink te gaan uitbreiden, sloeg een onverwachte deuk in het imago van de Amerikaanse regering. Het publiek kwam in groten getale kijken naar deze sublieme vorm van satire, en de film had ook in het buitenland aanzienlijk succes.