Bear 71 VR
Bear 71 is een baanbrekende interactieve ervaringsdocumentaire, verteld vanuit het gezichtspunt van ‘Beer 71,’ een vrouwtjesgrizzly die in het Banff National Park in de Canadese Rocky Mountains leeft. Wildernis en technologie komen samen in dit project, waarbij we verschillende wilde dieren volgen vanaf het moment dat ze een chip met gps-zender ingeplant kregen. Hert 48, Vos 21, Beer 71: de boswachters weten op elk moment van de dag exact waar ze zijn, en filmen hun dagelijkse bezigheden met speciale bewakingscamera’s die overal in het park zijn aangebracht. Bear 71 laat ons over hun schouders meekijken en toont hoe mensen en wilde dieren in dit tijdperk van digitale netwerken, en surveillance met elkaar samenleven. Bear 71, dat in 2012 werd uitgebracht als web experience (genomineerd voor de IDFA DocLab Award), wordt beschouwd als een ijkpunt in de geschiedenis van de interactieve documentaire. Ter gelegenheid van de tiende verjaardag van DocLab hebben IDFA en het Instituut voor Beeld en Geluid de oorspronkelijke makers van het project opdracht gegeven de webervaring binnen een medium opnieuw vorm te geven.