The Home Front
Het gras is groener dan groen, de bloemen in de tuintjes zijn vrolijk en fleurig en de hekjes staan strak in de verf. Het zijn privé-paradijsjes waarin de Denen in wonen. Maar wacht eens, blaft daar een hond? Gluurt die tuinman niet over de heg en vallen de gesnoeide takken wel aan de goede kant? Om de kleinste kleinigheden raken buren die ooit gezellig met elkaar een biertje dronken, verzeild in burenruzies die jarenlang kunnen voortwoekeren. Maar als het wantrouwen te snijden is, is de redding nabij. Om de wanhopigen te hulp te schieten, heeft de Deense overheid het Schuttingcomité bedacht, een instelling die bemiddelt en zo nodig bindende afspraken oplegt. We volgen vredestichter Mogens Peulicke in zijn pogingen een viertal burenruzies tot een einde te brengen. Met wisselend succes, ook al zien de betrokkenen soms de dwaasheid van de situatie wel in. Hoe rijker de mensen, hoe vaker dit soort toestanden, merkt iemand op. Tussentitels vermelden wetenswaardigheden over de Deense schuttingen terwijl de frisse beelden, sierlijke belettering en opgewekte muziek deze uit het leven gegrepen tragikomedies een ironische omlijsting geven. Meerdere films van Phie Ambo waren op IDFA te zien, waaronder het in 2001 met de Joris Ivens Award bekroonde .