Blaze Foley: Duct Tape Messiah
In 1989 kwam singersongwriter Blaze Foley op onfortuinlijke wijze aan zijn einde. Hij was pas 39 jaar oud, maar had een turbulent leven achter de rug, met voldoende drank en drama om daar liedjes over te kunnen schrijven. Dat deed Foley dan ook, met enig succes zelfs, maar de grote doorbraak bleef uit. Filmmaker Kevin Triplett kreeg in de jaren negentig een demotape met muziek van Foley in handen. Dat was het begin van zijn fascinatie voor een Texaanse \i local hero\i0 die hij materialiseerde in een rijkgeschakeerde, bijzonder vormgegeven documentaire. In de twaalf jaar die het maken van de film in beslag nam, wist Triplett niet alleen een indrukwekkende hoeveelheid vrienden en familieleden van Foley, maar ook collega-muzikanten, muziekjournalisten en producenten voor zijn camera te krijgen. Uit hun getuigenissen doemt het beeld op van een complexe, kleurrijke, donkerbebaarde rebel met een grote mond, een klein hartje en plakband op zijn cowboylaarzen. Foley's grootste triomf was dat countryster Merle Haggard zijn songwriterskwaliteit onderkende en het nummer \i If I Could Only Fly\i0 tot een hit maakte. Maar ondanks zijn warme stemgeluid en zijn originele, gevoelvolle liedjes, lukte het Foley zelf niet om de stap naar een groter publiek te maken. Daarvoor was zijn dorst misschien te groot, werd hij net te vaak de kroeg uitgesmeten en ging hij vervolgens te vroeg dood.