Through the Wardrobe
In deze augmented reality-installatie vormt een slaapkamer het decor voor een (zelf)onderzoek naar identiteit, gender en zelfexpressie. Vier inwoners van Bristol, bekenden van de maker, vertellen in openhartige audiofragmenten over hun zoektocht naar een eigen identiteit en hoe die tot uiting komt in hun kledingkeuzes. Hun verhalen krijgen een extra laag door hun daadwerkelijk aanwezige kleding en interactieve animaties. Dat grote sociale thema’s als seksualiteit en genderrollen hier zijn teruggebracht tot iets alledaags als kledingkeuzes, geeft inzicht in de vragen waar deze geïnterviewden eerder privé mee worstelden.
In de slaapkamer ontstaat een persoonlijke wisselwerking tussen jouw kijkgedrag, de audiofragmenten en de animaties. Zo wordt een bezoek aan deze installatie, die voor één persoon tegelijk toegankelijk is, een intieme ervaring: alsof je de slaapkamer van een vriend bezoekt. Daar ben je vrij om rond te neuzen. En misschien biedt de kleding die je zelf uit hun garderobe uitkiest, meer om te overwegen dan je in eerste instantie zou denken.