Alias Ruby Blade: A Story of Love and Revolution
Gewone mensen kunnen het verschil maken, toont deze documentaire over het bijzondere liefdesverhaal van mensenrechtenactivist Kirsty Sword en politiek gevangene Xanana Gusmão. Twee geliefden, die gewapend met niets meer dan hun rechtvaardigheidsgevoel en doorzettingsvermogen jarenlang strijden voor de onafhankelijkheid van Oost-Timor. Terwijl de Australische Sword in Jakarta werkt voor het Timorese verzet, smokkelt zij onder het alias Ruby Blade videoapparatuur, computers en audiocassettes naar hun leider Gusmão, die een levenslange straf uitzit in de beruchte Cipinang gevangenis. Er volgt een jarenlange, intensieve correspondentie waarin de twee - door het uitwisselen van brieven, videoboodschappen, schilderijen, foto's en zelfs bonsaiboompjes - steeds dichter naar elkaar groeien. Ze worden verliefd zonder elkaar ooit ontmoet te hebben. Aan de hand van archiefmateriaal en getuigenissen van vrienden en medestrijders, maar ook van Sword zelf, wordt een beeld geschetst van hun bijzondere relatie maar vooral ook van een decennium lange geschiedenis van vreedzaam verzet, dat uiteindelijk resulteert in de eerste nieuwe democratie van dit millennium.